lbm 2012.04.04. 22:49

A humbug világa!

 

Üdv Mindenkinek!

Azt hiszem a mai poszt mindent elmesél arról, hogy működik ebben az országban a munkanélküliek útjának egyengetése, miközben az állástalan embereket ostorozzák országszerte... Végül megtörtént amire lassan egy hónapos munkanélküliségem során a legjobban vágytam: bejutottam a Munkaügyi Központ azon részébe, ahol végre azzal foglalkoznak hogyan képezzem magam tovább. Hát mit ne mondjak csalódás volt, és azt hiszem ez egy finomabb kifejezése annak amit éreztem. Inkább úgy fogalmaznám meg a történteket, hogy ha máshoz nem is, de az emberek felidegesítéséhez mindenképp értenek...

Miután aktuális jelenésem megtörtént a központban, megérdeklődtem, hol tudnék tájékozódni a központ által támogatott képzésekről. Az érintett szobára épp senki sem vágyott rajtam kívül, így bekopogtam, és be is léptem. Ott ült egy unott fiatalember, és egy olyan abszurd szituációba csöppentem, amely már-már szürreális elemeket tartalmazott, és bár nagy reménnyel fordultam a munkaügyi központ felé (életemben először), ez mostanra elszállt.

Szép sorjában elmeséltem a végzettségeimet, a helyzetemet, és, hogy segítséget szeretnék kérni ahhoz, hogy tovább léphessek, azaz igénybe venném a Munkaügyi Központ honlapján oly nagy lelkesedéssel felvázolt oktatási lehetőségek egyikét.

Bizonyára én voltam naiv, amikor azt hittem, hogy egy lelkes, minden információt megosztani akaró dolgozó ül velem szemben, de legalábbis egy olyan aki, mivel ez a munkája, felvázolja a lehetőségeket. Arra viszont álmomban sem gondoltam, hogy szándékomról lebeszélni óhajt, és ha ez nem sikerül, akkor mindenféle akadályokat próbál görgetni elém. Mert bizony ez történt.

Egészségügyi végzettségem hallatán szinte azonnal közölte, hogy erre épülő oktatást nem tud ajánlani. Mondtam, hogy ez nem probléma, én nyitott vagyok bármire, elvégre amit megtanulok az az enyém. Ekkor felvázolta, hogy ha egy másik területen szerzek végzettséget, akkor abban én majd pályakezdőnek számítok, és hát ugye az szerinte rossz dolog...   

Megnyugtattam, hogy a jelenlegi helyzetemben ez sem akadály, engem nem zavar. 

Amikor ráébredt, hogy lebeszélni nem tud arról , hogy a segély várása helyett inkább a haladás felé vegyem az utam, akkor elővette a hivatalos kártyát, azaz a listácskáját amin le van írva, hogy ki jogosult ezekre a képzésekre. Közölte, hogy ezekre az EU-tól kapja az Állam a pénzt, ezért meg kell felelnem a felsoroltaknak. Álltam elébe. 

A korom megfelelt. 

Kérdezte, hogy kaptam-e az elmúlt 12 hónapban szociális ellátást, segélyt, bármit. Mondtam, hogy nem, ez az első alkalom hogy ilyesmihez folyamodom. És akkor mint aki  úgy érzi lecsaphat rám,  némi diadallal közölte, hogy de hát van egy gyermekem, aki után biztos kaptam GYES-t. 

Na igen! Elfelejtettem, hogy ez is segélynek számít,de azért felvilágosítottam, hogy az érintett gyermek már iskolába jár, úgyhogy az elmúlt 12 hónapban nem valószínű, hogy kaptam ilyet...

Őszintén bevallom ekkor már a lebeszélés és kifogáskeresés eléggé zavarba ejtett. Ám a helyzet továbbra sem változott, és újabb indokokat keresett arra, hogy miért is ne vegyem igénybe az oktatást. Többek közt felhozta, hogy azért nekem van ám egy szakmám...  

Ekkor úgy éreztem, határozottabb hangnem kell ide, mert egyszerűen ez már a nem akarásnak a netovábbja, hisz egyébként az NFSZ honlapján nem ezek a kritériumok szerepelnek. Ám az "úriember" pechjére nem csak az NFSZ által meghatározott tulajdonságoknak felelek meg, hanem azoknak is amelyekkel Ő velem szemben ülve arról akart meggyőzni, hogy nem vagyok jogosult. Tehát közöltem, hogy ez a szakmai végzettség amortizálódott, nem érek vele semmit. Ez esetben a problémája az volt, hogy bár igen, én 1996-ban végeztem az iskolában, de bizony amortizálódott végzettségnek az számít amiben már legalább öt éve nem is dolgoztam, és ugye én az elején elmeséltem neki, hogy tíz évet töltöttem a szakmámban.

Sajnos ez sem jött be neki, hisz bár tíz évet dolgoztam az egészségügyben, de már legalább hat éve egészen más területeken mozgok, úgyhogy ezt neki is felvázoltam. Miután a létező összes pontba belekötött, én meg mindet megcáfoltam, ha a háborút nem is de egy kisebb csatát megnyertem.  Végre valahára kaptam egy listát, melyeken a félig-meddig aktuális, Munkaügyi Központ által támogatott képzések szerepeltek. 

Rákérdeztem az érettségire. Azon nyomban válaszolt, hogy az nincs, bár van 9-10 osztály felzárkóztató, de az nem ad érettségit, úgyhogy az nem is olyan jó...  (Azt a véleményt már megtartottam magamnak, hogy a háztáji állattartás helyett, mondjuk az érettségi támogatása értelmesebb és valóban hatékonyabb lenne, mivel Magyarországon a munkanélküliek legalább kétharmada érettségizetlen, és az OKJ-s képzések nagy része az érettségire épül... )

A listán x-ek és körök szerepeltek egy-egy tanfolyam megnevezése előtt. Az x-ekre választ kaptam: azok az érettségire épülők, a körök jelentése még a rejtélyekbe burkolózik... Mielőtt a listát megkaptam, még egy-két helyre odabiggyesztette az x-eket az úr, sőt volt amit eleve áthúzott... Nem tudom megállni, hogy ne nézzek ezeknek utána :-), de ez egy másik történet lesz.... 

Közben kiderült, hogy 6 hónap regisztrált munkanélküliség után vagyok csak jogosult oktatásra, és ez volt az egyetlen olyan pont aminek valóban nem felelek meg, de ugye ez is csak átmeneti. Ennek ellenére kaptam egy jelentkezési lapot, amit persze nem fogok kitölteni addig amíg a hat hónap regisztrált munkanélküliségnek nem felelek meg, hisz egy pillanat alatt elutasíthatnak e miatt, és bár "tanácsadómnak" a jelek szerint ez a célja, az enyém nem. 


Akkor most itt felvázolnám az államilag támogatott képzésekre való jogosultság feltételeit, melyeket az interneten lehet nyilvánosan elérni: 

 

"Támogatható az állami foglalkoztatási szerv által felajánlott, vagy elfogadott képzése annak a személynek, aki

  • álláskereső,
  • 25. életévét – felsőfokú végzettségű személy esetén 30. életévét – nem töltötte be, és a tanulói, hallgatói jogviszonya megszűnését követően álláskeresési támogatásra nem szerzett jogosultságot,
  • gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban, illetőleg terhességi–gyermekágyi segélyben, gyermekgondozási díjban vagy ápolási díjban részesül (abban az esetben támogatható, ha a képzés időtartama hetente nem haladja meg a 20 órát, és a gyermekgondozási segélyben részesülő személy képzése a gyermek egy éves – gyermekgondozási díj folyósítása esetén másfél éves – korának betöltését követően kezdődik meg, valamint a gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban részesülő személy keresőtevékenységet nem folytat),
  • rehabilitációs járadékban részesül,
  • közhasznú munkavégzésben vesz részt és a képzésben való részvételt vállalja,
  • munkanélküliséggel fenyegetett munkaviszonyban álló,
  • rokkantsági nyugdíjas, baleseti rokkantsági nyugdíjban, rokkantsági járadékban részesülő személy - beleértve a teljesen munkaképtelen minősítéssel rendelkezőt is -, ha szakmai alkalmassági vizsgálat igazolja, hogy a képzést követően a foglalkozás gyakorlására munkaviszony vagy egyéni vállalkozás keretében alkalmas..."  ( Forrás: www.afsz.hu )

 Számomra valahogy nem passzol azzal amit a munkaügyi központban a fiatalember felvázolt. Ám azt sem állítom, hogy félrevezetés történt volna, mindössze azt szeretném ha az Olvasó is látná, hogy miért vagyok zavarban.

A fenti idézet alapján nem kizáró ok, ha GYES-ben vagy más hasonló juttatásban részesülök, miközben a fiatalember szerint az.

Szintén a fenti idézet szerint még az is támogatható akinek van munkaviszonya, de esélyes a munkanélküliségre, mert mondjuk nem elég magas a végzettsége, míg a fiatalember szerint 6 hónapig regisztrált munkanélkülinek kell lennem ahhoz, hogy részt vehessek bármilyen oktatásban.

 

Próbálom elfogadni, hogy a honlapon felvázolt kritériumok esetleg nem EU-s pénzből finanszírozódnak, így mások a feltételek, míg a fiatalember által ajánlott oktatások EU-s pénzekből adódó lehetőségek és ezért a különbség. Ám felvetődik azért jó pár kérdés.

Ha így van, és két különböző forrás, más- más feltételekkel létezik, miért csak az egyiket vázolják fel, miközben lehet, hogy a másikba beleférne egy-egy állástalan? Ez eléggé furcsa nekem, épp ezért második lehetséges magyarázatként még az jöhet szóba, hogy a honlap nincs frissítve, és az ott fellelhető adatok esetleg már elavultak.

Bármelyik történik, arra a következtetésre ad okot, hogy a munkanélkülit a munkába visszavezetni nem túl fontos feladata az Államnak, és az erről szóló mesék csak a sajtónak és a közvéleménynek szólnak, majd elszállnak az éterbe, és ott köddé válnak.

Utolsó reményként nagyon bíztam a Munkaügyi Központban, az Államban. Tettem ezt olyan emberként, aki 19 éves kora óta dolgozik, soha nem kért még segítséget az Államtól, és aki elég értelmes ahhoz, hogy felfogja kevés már a munkaerőpiacnak, így tanulnia kell ahhoz, hogy a jövőben se az Állam eltartottjai közé tartozzon, hogy a jövőben is megálljon a saját lábán.  

Úgy érzem, hogy az akarat csak bennem van arra hogy visszakerüljek a munkaerőpiacra, mert a másik fél csak beszél róla. És ez nekem fájó pont. Azért, mert suttyó, segélyből az Államon élősködő, haszontalan embernek kiált ki a közvélemény. És nem a közvélemény a hibás! Az illetékesek nagy hangú szónoklatokkal táplálják a médiát azzal, hogy mennyi pénzt, és segítséget nyújtanak az állástalanoknak, az interneten fantasztikus oktatási és egyéb felzárkóztatási lehetőségek tömkelegéről lehet olvasni, de ha csak a Munkaügyi Központba belépek, már ott is hatalmas táblán hirdetik szolgáltatásaikat, többek közt a munka ajánlást és az oktatást. Egy olyan ember aki nincs benne a munkanélküliség útvesztőjébe, nem csoda ha ezek után az állástalanban találja a hibát. 

De mi történik eközben?  A Központ munkát nem tud ajánlani, oktatást meg anyagi okokból nem tud finanszírozni, avagy egy ezzel foglalkozó emberke egyenesen le akar beszélni róla... Kiemelt projektekről pedig még csak szó sem esett, pedig a honlapon vannak. 

Remélem sokaknak megadatik a segítség, de én egyenlőre azt látom, hogy a valóság az: adnak három havi segélyt a többi pedig csak szép, projektekbe csomagolt humbug. A munka világába való visszavezetés egy szemfényvesztés, mert csak én akarom azt, az Állam nem. 

Utolsó próbaként, kinyomtatom a projektek, a kritériumok, és egyéb olyan megoldások leírását amelyek a támogatott oktatással kapcsolatosak, és a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat honlapján fellelhetőek. Ezekkel felpakolva állok az oktatásért felelős munkaügyi dolgozó elé. Lehet, hogy így sikerrel járok. Ha nem akkor pedig  maradok az amit ez az ország nyújtani tud nekem: egy munkanélküli aki egyedül harcol a munkaerőpiacon való megmaradásért.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://igydolgozunk.blog.hu/api/trackback/id/tr784364419

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása